Koszyk: (pusty)
do kasy suma: 0,00 zł
Orzeszki piniowe - chrupiąca przekąska i zdrowy dodatek
Orzeszki piniowe - chrupiąca przekąska i zdrowy dodatek do potraw

Popularność orzeszków piniowych sięga już czasów starożytnych. Według greckich opisów były one bardzo cenione przez rzymskich żołnierzy, którzy spożywali je nie tylko ze względu na swoje walory smakowe ale przede wszystkich ze względu na ich dobroczynny wpływ na organizm. Orzeszki piniowe to nic innego jak jadalne, drobne, lekko podłużne i obrane z łusek nasiona niektórych gatunków sosny iglastej, rosnącej głównie w rejonach śródziemnomorskich i Morza Czarnego - Włosi są jednym z głównych dostawców orzeszków piniowych na rynek europejski i światowy. W Polsce dodatkowo są dostępne również piniole koreańskie, pozyskiwane z obszarów Korei Północnej, Korei Południowej oraz północnych Chin. Dzięki charakterystycznemu słodko – kwaśnemu smakowi o delikatnym, sosnowym aromacie, orzechy piniowe dają bardzo szerokie możliwości kulinarne. Spożywa się je na surowo, uprażone, w wersji solonej, jako dodatek do sałatek, mięs, ryb, deserów, ciast, pełnią rolę afrodyzjaków a nawet surowców do wytwarzania olejów czy sosów. Czy tak szerokie zastosowanie w kuchni przekłada się również na nasze zdrowie? Oczywiście, że tak, ponieważ orzeszki piniowe to moc wartości odżywczych.

Składniki odżywcze w orzeszkach piniowych

Jak na orzechy przystało, orzeszki piniowe zawierają w głównej mierze tłuszcze, które stanowią aż 68% ich składu. Należy jednak zwrócić uwagę, że są to w większości tłuszcze jednonienasycone i wielonienasycone, czyli takie, które wpływają pozytywnie na funkcjonowanie ludzkiego organizmu (wspierają pracę serca i całego układu krążenia, poprawiają kondycję włosów oraz stan skóry). W orzeszkach piniowych znajdziemy również łatwo przyswajalne białko, węglowodany oraz błonnik pokarmowy jak również całe bogactwo witamin i minerałów. Zaledwie garść orzechów zaspokoi dzienne zapotrzebowanie organizmu na witaminę A, witaminę B1, witaminę E, magnez, kobalt, miedź, mangan i kwas linolenowy. Stanowią one również cenne źródło fosforu (pierwiastka odpowiedzialnego za budowę kości i zębów) oraz cynku, który poprawia kondycję skóry i paznokci, wspomaga odporność i dodatkowo jest polecany mężczyznom jako składnik wpływający na poprawę płodności. W przeciwieństwie do pozostałych gatunków orzechów, orzechy piniowe zawierają sporą ilość witaminy K, która odpowiada za hamowanie rozwoju nowotworów.

Dobroczynne działanie orzechów piniowych na organizm człowieka

Nie bez powodu orzechy piniowe znalazły swoje miejsce na stałe w jadłospisie ludzi prowadzących zdrowy tryb życia oraz zbilansowaną dietę. Popularne piniole to bogate źródło energii, przyśpieszają one przemianę materii oraz regenerację organizmu, magnez wspiera pracę mózgu i mięśni a witamina E przeciwdziała starzeniu. Cała gama witamin z grupy B (za wyjątkiem witaminy B12) wykazuje bardzo szerokie spektrum działania: witamina B1 pomaga w zachowaniu prawidłowego metabolizmu węglowodanów, witamina B2 uczestniczy w regulacji procesów zachodzących w układzie oddechowym a witamina B3 odpowiada za proces tworzenia czerwonych krwinek. Wszystkie witaminy z grupy B wspierają kondycje włosów, skóry oraz paznokci, z kolei witamina B9 czyli nic innego jak powszechnie znany kwas foliowy to niezbędny składnik dla kobiet w ciąży lub starających się o dziecko. Regularnie spożywane orzeszki piniowe wpływają pozytywnie na poprawę wzroku, złagodzenie stanów napięć nerwowych, złagodzenie dolegliwości żołądkowo – jelitowych, zapobiegają tworzeni się blaszek miażdżycowych i komórek nowotworowych, przyśpieszają przemianę materii, zmniejszają łaknienie, pomagają również w leczeniu reumatyzmu, zaburzeń krążenia i problemów związanych z funkcjonowaniem tarczycy.

Alternatywa dla orzeszków piniowych

Niestety orzeszki piniowe nie są ani łatwo dostępne w polskich sklepach ani też tanie. Jeśli już uda nam się je odnaleźć na półce sklepowej to za opakowanie 100 g przyjdzie nam zapłacić od 15 do nawet 30 zł w zależności od producenta. Czym więc można je zastąpić w codziennej kuchni? Najłatwiejszym i najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem okazują się pestki słonecznika. Jeśli szykujemy wytrawne potrawy, sprawdzą się tutaj również pestki dyni, orzechy pekan, orzechy nerkowca, laskowe lub nawet orzechy włoskie. Jeżeli jednak planujemy słodką przekąskę, ciasto lub deser – zdecydowanie lepszym zamiennikiem dla orzechów piniowych będą po prostu migdały.

Sprawdź więcej naszych poradników:

© Remedy Template by Maxsote
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl